الاثنين، 24 سبتمبر 2018

غَزلت نجوم السما . بقلم المبدع // .مصطفي دسوقي

غَزلت نجوم السما 
لكي عُقد علي صدرك 
وجعلت بنات الدُنيا 
بين النجوم خرزات 
وشمس الشموس 
على صدرك ضيها 
أميال من المسافات 
وقمر الياليyour face(وجهك) 
ما يقيس ضياه درجات 
ولو فيه غيرك بنات حلوة 
برضو إنتِ أحلي البنات 
ي اللي في ضحكتك 
تتملي الدُنيا فرح 
م الأرض للسموات 
ي اللي في دمعتك 
بتزيد عندي أنا 
الآهات آهات 
كُل الكلام الحلو 
فيكي أنا كتبتُه 
وكُل الكلام الوحش 
عنك أنا بعدتُه 
ولا مرة حد قال 
عنك كلام وسمعته 
إلا وكان حقيقي 
وبكُل ثقة صدقتُه 
قالوا عليكِ قمر 
وقالوا عليكِ رقيقه 
قُلت الكسوف طبعها 
وعيونها يا ناس جريئة 
القُرب منها جنة 
والبُعد عنها حريقة 
بتإيد يا ناس في قلبي 
وأسبابها كتير وعديده 
في القُرب منها يحلي الكلام 
وفي البُعد عنها أسهر ما أنام 
وبحلم بيها أحلي أحلام 
أحلام خيالية مش في المنام 
في القُرب منها حنان ودفي 
وفي البُعد عنها برد وجفي 
بيدُق القلب في غيابها 
دقات غريبه ومش عادية 
والحياة مِن غير وجودها 
مش سعيدة ومش هنية 
دي هي برنسيسة الماضي 
وملكة أيامي الجاية 
وكيف لعيني أن تري 
من تري كما تراها ؟؟؟
وهي لي قمرُ البرية 
(((..مصطفي دسوقي..)))

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق