الجمعة، 28 سبتمبر 2018

نفسي أطلع عا المعاش . بقلم المبدع // إبراهيم فاضل

نفسي أطلع عا المعاش
الشاعر / إبراهيم فاضل
بالعامية المصرية
=============================
نفسي أطلع عا المعاش
وابدأ حياتي من جديد
أبعد عن ظُلم البشر
وابعد عن فُحش الكلام
وعن ألاعيب اللئام
قرشنا يكون حلال 
مهما يطول العمر بينا
مسيرنا نفنى للزوال
نفسي ازور بيته الحرام
ويكون ده مشوار الختام
يا رب يا غفَّار الذنوب
استرنا من كل العيوب
إنت علاَّم الغيوب
نفسي في صُحبة نبينا
عليه الصلاة والسلام
واسمع القرآن بصوته
وانتشي من عذب الكلام
يا رسول الإنسانية
إحنا قتلنا السكوت
واحنا روحنا في الكلام
الطغاة نفس الطغاة
كل يوم جرح وآلام
إمتى هيئون الأوان
وتشرق شمس الصباح
ونمد إيدنا بالسلام
================================
بقلمي / إبراهيم فاضل
================================
ربما تحتوي الصورة على: ‏‏‏٢‏ شخصان‏، و‏‏أشخاص يجلسون‏‏‏

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق