الجمعة، 24 فبراير 2017

بساء الخير !!! وباح الخير. بقلم المبدع // مصطفى قمر

بساء الخير !!! وباح الخير
وانا اسف على التاخير
وليلنا تويل مافيهشى سمير
ولا نوم فيه ولا فى شخير
وجدى الباشا اصله امير
وابن ابنى عملته سفير
بســـــــــــــــــــاء الخير
وكام كلمة لزوم التشفير
,وبــــــــــــــــــاح الخير
وناس تانية لها التكدير
وعصرى الجاى لا زم له
حميــــــــــــــــــــــــــــــ
من شان تغير طبل ومزامير
لعبنا زمان وفرش حصير
انا مش صنف له مناخير
وعمرى كله من بدرى تمللى كبير
انا البانى وانا الجانى لكل ضمير
انا الحاكم بامر الله وما لكم غير
وازهركم انا مولاه بدون تفكير
وانا الفار س وانا الحارس بلا تفسير
بســــــــــــــــــــــــــــاء الخير
يا شعب امى وبجهله عايش ما يغير
على ذله وموت عدله بدون تدبير
تفوق امتى من الغفلة بدون تحضير
وتحيى دينك والحفلة تكون تطوير
لكل الصمت على ظالم غشيم وعسير
صبـــــــــــــــــــــــــــباحك خير
مســــــــــــــــــــــاءك خيــــــــــــــــر
هتنسى انك يوم عشت ضرير
ونور عينك دا هيعينك على التغير
تشوف الكل فى حجمه بدون تكبير
تحارب ظلم وتهاجمه وتنصر خير
وربك واحد وبيعاضد ولينا نصير
 مصطفى قمر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق