الخميس، 29 ديسمبر 2016

أنا المصري . بقلم المبدع // احمد ابراهيم



أنا المصري
أنا المصري
وكان اسمي بيتردد بكل لسان
وبتباهي قصاد الناس 
بأمجاد فات عليها زمان
واقول للناس
بلادي ام كل الكون
وانا عارف كلامي جنان
انا المصري
وعاش جدي بيحلم بكره تتعدل
ودا والدي اللي شاف الحلم
بيتقيد ويتكبل
تمر سنين وراها سنين
ولا بتوزن ولا بتعدل
يموت واحد
يسلم روحنا للتاني
ونتعشم
نلاقي العيشه تتبدل
اتاري الوهم لعبتهم وصنعتهم
بيتباع لينا متذوق ومتجدل
انا المصري
اللي عنده الخير
تلال وتلال
مياه عذبه
بحار مالحه
حديد فسفور
وغاز بترول
آثال وقنال
ورغم دا كله ف الاخر
تلاقيني واخد سلفه
من البقال
وكل ما حاول اعدلها
بلاقيها بتمشي شمال
انا المصري
اللي داق المر والحرمان
بقيت عايش ومش عايش
وعمري يحدده السجان
انا المصري
اللي عاش خايف
ومات م الخوف
وبداري في قلب حيطان
انا المصري
وكان اسمي يهز الكون
لقيت اسمي بقي مسخه
 لكل لسان
احمد ابراهيم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق