الاثنين، 26 مارس 2018

لا تسألني من أنا . بقلم المبدع // محمد توفيق


==================
قصيدة مستوحاة من قصة فيلم

لا تسألني من أنا ؟!
==================

لا تسالني من أنا ؟!
--------------.
ليه العتاب؟!
دا القلب داب
والذكريات
خنجر بيطعن في الفؤاد
ليه بتلموني؟!
طب إسألوني
ليه بعتكم
بعد ما اتقفل فى وشي كل باب
كان نفسي والله اضمكم
كان نفسي أنام في حضنكم
أنا عشت بخدم عندكم
ومتعرفوش اني امكم
--------.
شيفاكي وانتي بتكبري
وفى كل حته تنوري
ولو زعلتي اتفطر
وبقلبي أقولك أصبري
--------.
صعب عليا وصعب ياما
تبقي جنبي بكلمك
ولغيري بتقولي ياماما
وأنا بسمع وأبتسم
والدموع جوا عيوني بتنتحر
قوليلي ليه تبقى الملامه
-------.
مين اللي عاش وحده في خداع؟!
مين اشترى ومين اللى باع؟!
مين اللى حافظ على اللى فاضل؟!
ومين حماهم من الضياع؟!
أسألي مره فؤادك
وفري عني عتابك
وأرحمي أم بتبكي
وأنا وقفالك ببابك
--------.
مش هقولك ارحميني
ولا اقولك احضنيني
ربي يعلم بعذابي
وهو وحده اللي يداويني
هو بس اللي يجازيني
----------.
شعر/ محمد توفيق
مصر / بورسعيد

— مع ‏‎Asad Babil‎‏ و‏جمال فاضل‏.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق