الاثنين، 26 يونيو 2017

حدوتة الشاطر/ محمد. بقلم المبدع // حربي علي

حدوتة
الشاطر/ محمد
 ل (محمدحربي)
ماما
صحت محمد الصبح
وقالت له :
قوووم يامحمد علشان تروح المدرسة
قالها (الحضانة) ياماما؟
قالت له_لااااااا
(سنة أولى) إنت كبرت خلاص يابابا
و (شرب اللبن) وراح محمد _المدرسة
وهناك شاف أصحاب كتيرة وجديدة
وسألتهم الأبله : مين ياشطار حافظ (أ_ب)
ومحدش كان عارف غير محمدحربي
وقال _ أنا أنا أنا _قالت له :
 طب قول يامحمد
راح محمد قال :
 (أ ب ت ث ج ح خ دذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ك ل م ن ه و ي)
قالت له شاطر يامحمد (صقفوا له ياولاد)
(فرح محمد) جدا جدا
وبعدين الأبله_قالت :
ومين كمان حافظ (قرآن ربه)
وبسرعه رفع محمد إيده _وقال_أنا أنا أنا
قالت له طيب قول يامحمد ياشاطر
راح (مربع إيده) وقال :
بسم الله الرحمن الرحيم
(قل هو الله أحد الله الصمد لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا أحد)
 صدق الله العظيم
قالت له جميل ياعسل
شاطر يامحمد وليك عندي هدية
و(جايزة) جميلة في عنيا
محمد (فكركتير) وقال :
ياترى الجايزة إيه؟
يااارب
الأبله تجيب لى (مصحف)
كلام ربنا يعالج _ ويسعف
 يارب الأبله تصدق ماتخلف
وبعد (الفسحة)
جات الأبله وقالت تعالى يامحمد
خد _ هديتك
 كتاب ربنا صداقه_لنيتك
وفرح محمد بقرآنه
وطار _ لماما
وحكالها ___ الحكاية
م البدايه لكل النهاية
و ( فرحت ماما) بييه
وقالت الله الله _ عليه
إبنى الخير __ ماليه
ويارب إكرمنا _ فيه
يارب  إكرمنا __ فيه
وتوته توته
خلصت الحدوتة
 حلوة ولا _ملتوتة؟
حدوتة
من. اختراع بابا
حربي علي
 شاعرالسويس

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق