الأربعاء، 29 مارس 2017

كام_واحد_فيكي . بقلم المبدع // علي الحامي

قصيدة #كام_واحد_فيكي
============
ناس لية حظوظ 
وناس تانيه ليه باقي الكوز 
دنيا ماشية خلف خلاف 
متعرفش فيها الصادق من الكذاب
مبتديش ومابترفعش إلا غير الجبان
طبعها زي طبع البشر إلى ما عندها
دين ..... ولا حياء ...
كم واحد فيكي !!!
فقير مريض مرمي ع الفراش
مش لقي حق الدواء ...
كم واحد فيكي. !!
غني وسعيد ودايس ع راقاب الضعفاء
كم واحد فيكي ..!!!
حكمتي علية بالإعدام  رمتيه ف صحراء
جردا لا فيها طعام ولا ماء لمجرد
هتف وقال عايز اعيش ارحميني
من ظلمك شوية انا انسان
مدوريش لي شك وتنفخي ف سجارتي
وتقلبيلي خط الاستواء وتقوليلي بلا هراء
الظلم ذاد وطغ فيكي ف كل البلاد
لمتا حنفضل ننطاطي ونسمع للحاكم
لمتا هنفضل ساكتين ومتحملين ع هذا الفساد
متستغربش لما اقولك مبتعدليش
عايزاني ازاي إجمالك
وانا الي شارب مرارك كسات
وبايت كل ليلة مدبوح مرمي ع الفراش
متستغربش لما اقولك كرهتك
وكرهت اني اعيش فيكي حياه
عمري كله ضاع وانا متحمل
ظلمك وكل البلاء ......
نفسي تحسي لو مره واحده
بدمعة بتنزل من عيوني انسان
قلمي. #الشاعر_علي_الحامي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق