الجمعة، 29 سبتمبر 2017

صراخ البحر. بقلم المبدع // صراخ البحر

صراخ البحر !!
الاجواء مظلمة ..
السماء باكية ..
الأرض متألمة ..
الرياح عاصفة ..
الجبال شاردة ..
الأمواج هائجة ..
الشواطىء عاطشة ..
المواني عابسة ..
الكل متقلب ..
الكل متصلب ..
يائس ..
بائس ..
ينتظر لحظات رفع الأيادي ..
و الغرقان و التوهان و الكل ينادي ..
إلحقونا ..
إحنا ب نمووووووت ..
الكل ب يصرخ ب أعلى صوت ..
فجاء و من غير عادته الهادئة ..
فزع البحر ..
صرخ البحر ..
و قال ..
ب صوت ..
يعتصر ..
ب أنين المتألمين ..
ب حزن المحزونين ..
ب جرح المجروحين ..
يا عالم ..
أنا البحر ب بهائي ..
أنا مش القبر ب بكائي ..
مفيش غنى ب يغرق عندي ..
بس كلهم فقراء و ده مش ذنبي ..
الغني راكب ..
يخت او باخرة خمس نجوم ..
يتفسح ..
الفقير راكب ..
مركب مليان قرف و خروم ..
يتبهدل ..
كل خرم مسدود ب قهر و فقر و غيوم ..
هرب من حياة سودا كلها ع بعضها هموم ..
ليه ف اعماقي !! ؟؟
لاجىء ..
مشرد مهدد مسكين ..
منتحر ..
من اليأس و البؤس حزين ..
فقير ..
مدبوح من الفقر ب سكين ..
محتاج ..
مشتت من الترحال ب يقول انا مين !!؟؟
و أنا البحر المكلوم ..
و الله يا بشر ..
أنا البحر المظلوم ..
زعلان ع البشر و امواجي دموع غيوم ..
بعد ما كنت متفائل إتكسرت و بقيت مشئوم ..
أنا كنت البحر ..
أنا دلوقتي القبر ..
ل كل الحزانة ..
بقيت رمز المهانة ..
يا خسارة ..
و ألف خسارة ..
ع الغلابة الحيارة ..
خلص الكلام ..
و أنا ب قولك يا بحر ..
متزعلش ..
متشلش ..
هم و هموم ..
غم و غيوم ..
أنا ب قول ل البشر ..
البحر هو جمال الحياة ..
و ما أدراكم ما البحر ..
هو ..
الطاهر ..
العفيف ..
هو ..
الطيب ..
الظريف ..
هو ..
الصديق الصادق الصدوق ..
هو ..
كاتم أسرار قلوب الناس ..
هو ..
الرائع جميل الاحساس ..
و لكن ..
قلوب الناس النحاس ..
غيرته ..
و ..
حولته ..
و ..
بدلته ..
و ..
بهدلته ..
من نهار الإنبهار ..
ل ليل الغدار ..
حسبي الله و نعم و الوكيل ..
ل كل من حول ..
البحر ..
ل ..
القبر ..
خلص كلامي ..
و اللي ..
تبقى آلامي ..
هذيان قلم :
: محفوظ البراموني :

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق